e-Stage.gr

Η Μουσική και όχι μόνο… στο διαδίκτυο

Movie History

Ο θρυλικός πρωτομάστορας των ειδικών οπτικών εφέ και του στοπ μόσιον, ο πολυβραβευμένος Ρέι Χαριχάουζεν.

Εβαλε την  σφραγίδα του σε μερικές από τις πιο διάσημες περιπέτειες του είδους όπως οι «Mighty Joe Young» (1949), «It Came From Beneath The Sea» (1955), «20 Million Miles to Earth» (1957), «Mysterious Island» (1961), «One Million Years BC» (1966), «The Valley Of Gwangi» (1969), τρεις ταινίες με τον Σεβάχ και το «Clash Of The Titans» (1981).

Ήταν ο άνθρωπος που κατασκεύασε κινηματογραφικά τέρατα σε μία εποχή που δεν χρησιμοποιούνταν τα ψηφιακά εφέ και οι σύγχρονοι υπολογιστές.

Σήμερα βλέπετε, «όλα» τα κάνουν με τους «υπολογιστές». Υπήρξε όμως μια εποχή που το κοινό άραζε στους κινηματογράφους, έβλεπε με το στόμα ανοιχτό τα εκάστοτε μυθικά πλάσματα (και τις ακόμα πιο μυθικές καταστροφές) και αναρωτιόταν: «Πώς τα κάνουν αυτά;», δίχως να βρίσκει, φυσικά, απάντηση.


Ο Ρέι Χαριχάουζεν ήταν ο πιο προικισμένος μάγος μιας εποχής που κλείνει οριστικά με τον θάνατο του, ο οποίος τον βρήκε μόλις χθες, σε ηλικία 92 ετών.

Γεννημένος στο Λος Αντζελες το 1920, ο Χαριχάουζεν επηρεάστηκε αφάνταστα από την ταινία «Κινγκ Κονγκ» (1933) και αρχικώς έφτιαφχνε μόνος ταινίες στο γκαράζ του σπιτιού του χρησιμοποιώντας την τεχνική του stop motion. Πολύ σύντομα έγινε στενός φίλος του συγγραφέα Ρέι Μπράντμπερι ο οποίος επίσης διέπρεψε στην λογοτεχνία φαντασίας.

Χάρηκα που αναγνωρίστηκα και είμαι ευχαριστημένος που επιτέλους το animation αναγνωρίζεται σήμερα ως ένα έντιμο επάγγελμα». – Δηλωσε Ο Ρέι Χαριχάουζεν λαμβάνοντας το τιμητικό Οσκαρ για την προσφορά του στον κινηματογράφο το 1992.

Αν θέλει κανείς να γράψει ολόκληρη την ιστορία του Ρέι Χαριχάουζεν θα χρειαζόταν σχεδόν όλο τον αιώνα από τη γέννηση του σινεμά, ακόμη έναν αιώνα – περίπου όσο έζησε πριν πεθάνει στα 92 του χρόνια και περίσσευμα κοσμικής φαντασίας, αφού όσες τεχνολογίες κι αν έκαναν το σινεμά να εξελιχθεί δημιουργώντας αθέατους κόσμους και πλάσματα πέρα από κάθε λογική, ήταν το δικό του μυαλό που πέρασε τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στο εφικτό και το ανέφικτο…