e-Stage.gr

Η Μουσική και όχι μόνο… στο διαδίκτυο

Περί Mουσικής

QUEEN – “READY FREDDIE?” (Part 2)

          Το “Bohemian Rhapsody” είναι ένα επτάλεπτο αριστούργημα, που το χαρακτηρίζει ένα μιμητικό, οπερετικό τμήμα, στο οποίο η φωνή του Mercury απλώνεται πάνω από ντουζίνες φωνητικών καναλιών.

Τους πήρε τρεις εβδομάδες για να το ηχογραφήσουν και υπήρχαν τόσα πολλά φωνητικά overdubs (αλλεπάλληλες ηχογραφήσεις) στο δίσκο, ώστε η ταινία της μπομπίνας ήχου είχε λεπτύνει τόσο πολύ, που σε κάποια σημεία είχε γίνει διαφανής. Οι Queen έφτιαξαν, γι’ αυτό το κομμάτι, ένα από τα πρώτα εμπνευσμένα μουσικά videos και το στοίχημα κερδήθηκε, καθώς το single έμεινε για 9 εβδομάδες στο Νο1 της Αγγλίας, σπάζοντας το ρεκόρ της μακρότερης παραμονής στο Νο1 που κατείχε ο Paul Anka από το 1957, για τη “Diana” του.

         Το LP “A Night At The Opera” περιλάμβανε  επίσης το “God Save The Queen” (εθνικό ύμνο του Ηνωμένου Βασιλείου), δοσμένο ως χορικό κομμάτι, παιγμένο δε από κορυφαίες κιθάρες. Το τραγούδι και ο δίσκος “A Night At The Opera” ήταν εξίσου επιτυχημένα και στην Αμερική, καθώς το άλμπουμ σκαρφάλωσε στο Top10 και γρήγορα έγινε πλατινένιο. Με αυτό το άλμπουμ οι Queen εδραίωσαν τη θέση τους ως superstars και γρήγορα εκμεταλλεύτηκαν όλα όσα ή θέση αυτή είχε να τους προσφέρει. Τα parties και οι συναναστροφές τους σύντομα έγιναν θρυλικά στον κόσμο της ροκ, όμως δεν τους συνεπήραν, αλλά συνέχισαν να εργάζονται σε εντατικούς ρυθμούς.
          Λίγους μήνες μετά κυκλοφορούν το hit single “Somebody To Love”. Ακολουθεί το A Day At The Races, το οποίο ήταν ουσιαστικά μια υποδεέστερη εκδοχή του “A Night At The Opera” και έφτασε το Νο1 στην Μεγάλη Βρετανία και το Νο5 στις Η.Π.Α. Συνέχισαν να «στοιβάζουν» επιτυχίες και στη Βρετανία και στην Αμερική, για τα επόμενα 5 χρόνια, καθώς κάθε ένα από τα άλμπουμς τους έμπαινε στο Top10, πάντα καταλήγοντας χρυσό, και συνήθως πλατινένιο στην πορεία.
          Το News Of The World περιείχε το single με τη διπλή Α πλευρά “We Are The Champions” / “We Will Rock You”, δύο ξεσηκωτικά-συνθηματικά άσματα «προς τέρψιν του πλήθους», τα οποία έγιναν αμφότερα ύμνοι του παγκόσμιου αθλητισμού, μπήκε δε στο Top10 το 1978.
 
      "We Are The Champions" (“News of the World”, 1977)
       Το τραγούδι ήταν υποψήφιο για το Βραβείο Καλύτερου Τραγουδιού των Τελευταίων 25 Ετών.
 
 

I've paid my dues
time after time.
I've done my sentence
but committed no crime.
And bad mistakes ‒
I've made a few.
I've had my share of sand kicked in my face
but I've come through.
 
(And I need just go on and on, and on, and on)
 
We are the champions, my friends,
and we'll keep on fighting 'til the end.
We are the champions.
We are the champions.
No time for losers
'cause we are the champions of the world.

 
 
Απόδοση στα ελληνικά:
Έχω πληρώσει τις οφειλές μου
με το παραπάνω.
Έχω εκτίσει την ποινή μου,
χωρίς να διαπράξω έγκλημα.
Και άσχημα λάθη έχω κάνει μερικά.
Εισέπραξα το μερίδιο μου της σκόνης στο πρόσωπο,
όμως το ξεπέρασα.
Και το μόνο που χρειάζομαι
είναι να συνεχίσω.
Είμαστε οι πρωταθλητές, φίλοι μου,
και θα συνεχίσουμε να παλεύουμε μέχρι το τέλος.
Είμαστε οι πρωταθλητές,
δεν ασχολούμαστε με αποτυχημένους που μας επικρίνουν,
γιατί είμαστε οι πρωταθλητές του κόσμου.

 

 
 
       Την επόμενη χρονιά, το LP Jazz σχεδόν επανέλαβε την ίδια επιτυχία, με το single “Fat Bottomed Girls” / “Bicycle Race” να γίνεται διεθνές hit, παρά τη μαζική αρνητική δημοσιότητα από τα Μ.Μ.Ε. για το κατόρθωμα τους, να σκηνοθετήσουν έναν ποδηλατικό αγώνα γυμνών γυναικών μέσα στο Webley Stadium! Περιείχε, επίσης, το εκπληκτικό “Don’t Stop Me Now”:
 
                  "Don't Stop Me Now" (“Jazz”, Queen, 1978).
 
         Η Λαίδη Γκοντάιβα, που αναφέρεται στο τραγούδι, ήταν Αγγλίδα ευγενής (1040-1080) η οποία αποδέχτηκε την πρόταση του άντρα της, να διασχίσει έφιππη και γυμνή τους δρόμους του Κόβεντρυ, προκειμένου αυτός να της κάνει τη χάρη και να μειώσει τους φόρους που είχε επιβάλλει στους πολίτες του Κόβεντρυ. Είναι ένας παραλληλισμός με το θράσος και την ανυπέρβλητη σεξουαλικότητα του Freddie, που ανάγκαζαν τους πάντες να σταματούν και να τον κοιτούν. Όλο το τραγούδι είναι σαν ύμνος προς την σεξουαλική πράξη, ενώ επίσης, γίνεται σαφής αναφορά στην αμφισεξουαλικότητα του Freddie, στους στίχους: «Θα σε κάνω υπερηχητικό άντρα», κι έπειτα: «Θα σε κάνω υπερηχητική γυναίκα», υπονοώντας τις άκρες «επιδόσεις» στο σεξ.
 

Tonight I'm gonna have myself a real good time,
I feel alive and the world it's turning inside out, yeah!
I'm floating around in ecstasy,
so don't stop me now, don't stop me,
'cause I'm having a good time having a good time!
 
I'm a shooting star leaping through the skies
like a tiger defying the laws of gravity.
I'm a racing car passing by, like Lady Godiva,
I'm gonna go, go, go,
there's no stopping me…
 
…I'm burning through the sky, yeah!
Two hundred degrees!
That's why they call me Mister Fahrenheit,
I'm trav'ling at the speed of light,
I wanna make a supersonic man out of you…
 
 
…I'm a rocket ship on my way to Mars,
on a collision course.
I am a satellite, I'm out of control,
I am a sex machine ready to reload
like an atom bomb about to
Oh, oh, oh, oh, oh, explode!

 
Απόδοση στα ελληνικά:
Απόψε, εγώ θα περάσω καλά!
Νιώθω ζωντανός και ο κόσμος γυρίζει τα μέσα-έξω, ναι!
Περιφέρομαι επιπλέοντας σε έκσταση,
γι’ αυτό μη με σταματάς.
Περνάω καλά!
Είμαι ένας διάττοντας αστέρας
που αναπηδά στους ουρανούς.
Σαν τίγρης αψηφώ τους νόμους της βαρύτητας.
Είμαι ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο που περνά,
σαν τη Λαίδη Γκοντάιβα.
Έχω φύγει!
Δεν υπάρχει τρόπος να σταματήσω…
 
…Καίγομαι μέσα στον ουρανό, ναι!
Διακόσιοι βαθμοί!
Γι’ αυτό με αποκαλούν κύριο Φαρενάιτ.
Ταξιδεύω με ταχύτητα φωτός,
θέλω να σε κάνω έναν υπερηχητικό άντρα…
 
…Είμαι ένας πύραυλος στο δρόμο μου για τον  Άρη,
σε πορεία σύγκρουσης.
Είμαι ένας δορυφόρος εκτός ελέγχου,
μια μηχανή του σεξ έτοιμη να οπλίσει,
σαν ατομική βόμβα, έτοιμη να εκραγεί!

 
                                      Δεκαετία του ’80.
          Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, οι Queen αλλάζουν αρκετά το παρουσιαστικό τους. Αφήνουν πίσω το glam στυλ που επέβαλε η ροκ κουλτούρα της δεκαετίας του ’70 και προσαρμόζονται στο κλίμα της εποχής. Εκείνο τον καιρό, βρίσκονται στο απόγειο της δόξας τους και κυκλοφορούν το The Game, το πιο διαφορετικό άλμπουμ τους ως εκείνη τη στιγμή (1980). Μέχρι τότε, τα άλμπουμς τους καυχώνταν πως δε χρησιμοποιούσαν συνθεσάιζερς. Με την απήχηση των δύο Νο1 singles, το campy (εντυπωσιακό) rockabily “Crazy Little Thing Called Love” – ένα τραγούδι που θυμίζει έντονα Elvis Priesley – και το «ντισκοποιημένο» “Another One Bites The Dust”, το “The Game” έγινε το πρώτο Νο1 άλμπουμ του γκρουπ στην Αμερική.
            Το πλήρως ενορχηστρωμένο soundtrack τους για την ταινία “Flash Gordon”, έτυχε ψυχρής υποδοχής αργότερα, μέσα στο 1980. Το 1981 είχαν μία συνεργασία για πρώτη φορά με τον David Bowie, χάρις στην οποία στάθηκαν ικανοί ν’ ανταγωνιστούν μ’ επιτυχία το new wave με το  hit single “Under Pressure”, το οποίο συμπεριέλαβαν στους δύο πλατινένιους τους δίσκους Greatest Hits (1981) και Hot Space (1982). Η μία πλευρά του “Hot Space” ήταν τυπικό bombastic rock (ροκ με πομπώδες ύφος), ενώ η άλλη περιείχε κομμάτια με funk – disco επιρροές, όπως το “Another One Bites The Dust”.
 

            
           Το επόμενο LP των Queen, το The Works (1984, No23) σήμανε μια επιστροφή στο hard rock. Περιείχε το νοσταλγικό “Radio Ga Ga”, που τράβηξε περισσότερο την προσοχή, καθώς και το υπέροχο “It’s  A Hard Life”:
 
                              It's A Hard Life" (“The Works”, 1984).
           Οι στίχοι και η μελωδία στο άνοιγμα αυτού του τραγουδιού, βασίζονται στο στίχο “Ridi Pagliaccio, sul tuo amore infranto!” – «Γέλα παλιάτσο, πάνω από τη θρυμματισμένη σου αγάπη!», από το “Vesti La Giubba”, την άρια της όπερας “Pagliacci” του Ruggiero Leoncavallo. Το video clip του Tim Pope στήθηκε επίσης σε οπερετικό στυλ, με κοστούμια εποχής. Είναι ένας ύμνος στην αγάπη και πως, πότε κερδίζεις και πότε χάνεις, αλλά πρέπει να παίξεις το παιχνίδι της.
 

I don't want my freedom,
τhere's no reason for living with a broken heart.
 
This is a tricky situation –
I've only got myself to blame,
it's just a simple fact of life,
it can happen to anyone –
 
You win – you lose,
it's a chance you have to take with love.
Oh yeah – I fell in love,
but now you say it's over and I'm falling apart.
 
It's a hard life to be true lovers together,
To love and live forever in each other’s hearts –
It's a long hard fight to learn to care for each other,
to trust in one another right from the start,
when you're in love –
 
I try and mend the broken pieces,
I try to fight back the tears,
they say it's just a state of mind
but it happens to everyone .
 
How it hurts – deep inside –
when your love has cut you down to size!
Life is tough – on your own –
Now I'm waiting for something to fall from the skies,
waiting for love.
 
Yes it's a hard life,
in a world that's filled with sorrow,
there are people searching for love in every way.
 
It's a long hard fight –
but I'll always live for tomorrow!
I'll look back on myself and say I did it for love,
yes I did it for love – for love – oh, I did it for love.

 

Απόδοση στα ελληνικά:
Δε θέλω την ελευθερία μου,
δεν υπάρχει λόγος να ζει κανείς με ραγισμένη καρδιά.
Είναι μια μπερδεμένη κατάσταση –
μόνο τον εαυτό μου έχω να κατηγορήσω,
είναι ένα απλό γεγονός της ζωής,
μπορεί να συμβεί στον καθένα.
 
Κερδίζεις – χάνεις,
είναι ένα ρίσκο που πρέπει να πάρεις στην αγάπη.
Ω, ναι! Ερωτεύτηκα!
Και τώρα λες πως τελείωσε, κι εγώ καταρρέω.
 
Είναι μια δύσκολη ζωή
για να είναι δυο εραστές αληθινοί,
για ν’ αγαπούν και να ζουν ο ένας στην καρδιά του άλλου, για πάντα.
Είναι μια χρονοβόρα, σκληρή μάχη,
να μάθει να νοιάζεται ο ένας για τον άλλο,
να εμπιστεύεται ο ένας τον άλλον, από την πρώτη στιγμή
Όταν είσαι ερωτευμένος…
 
Προσπαθώ να επιδιορθώσω τα σπασμένα κομμάτια,
προσπαθώ να συγκρατήσω τα δάκρυα…
Λένε πως είναι απλά, μια κατάσταση του μυαλού,
όμως μπορεί να συμβεί στον καθένα.
Πόσο βαθειά πονά όταν η αγάπη
έχει ισοπεδώσει την αυτοεκτίμηση σου.
Η ζωή είναι σκληρή, όταν είσαι μόνος σου.
 
Τώρα περιμένω κάτι από τους ουρανούς,
περιμένω την αγάπη.
Είναι μια χρονοβόρα, σκληρή μάχη,
μα εγώ πάντα θα ζω για το αύριο!
Θ’ αναπολώ τις στιγμές και θα λέω, πως
ό,τι  έκανα, το έκανα για την αγάπη.
Ναι, το έκανα για την αγάπη!

 
                                              LOVE KILLS (1984).
          Το 1984 κυκλοφορεί επίσης το επιβλητικό “Love Kills”. Το τραγούδι αυτό το έγραψε ο Freddie και είναι το πρώτο που ηχογράφησε σαν σόλο τραγουδιστής. Χρησιμοποιήθηκε αρχικά ως soundtrack στο remake του φιλμ “Metropolis” του 1927. Αργότερα, μετά τον θάνατο του Freddie, οι υπόλοιποι Queen το ξαναηχογράφησαν ως μπαλάντα και το συμπεριέλαβαν στο LP – συλλογή Queen Forever.
 

Love don't give no compensation, love don't pay no bills.
Love don't give no indication, love just won't stand still.
Love kills, drills you through your heart.
Love kills, scars you from the start.
It's just a living pastime, ruining your heartline,
stays for a lifetime, won't let you go.
Coz love (love), love (love), love won't leave you alone!
 
Love won't take no reservations, love is no square deal.
Hey, love don't give no justification, it strikes like cold steel…
 
…Hey, love can play with your emotions,
open invitation to your heart,
hey, love kills.

 
Απόδοση στα ελληνικά:
 
Η αγάπη δε δίνει αποζημίωση, η αγάπη δεν πληρώνει λογαριασμούς.
Η αγάπη δεν έχει ενδείξεις, απλά δε μπορεί να μείνει ακίνητη.
Η αγάπη σκοτώνει, σαν τρυπάνι στην καρδιά.
Η αγάπη σκοτώνει, σε λαβώνει ξανά.
Είναι μια ζωντανή διασκέδαση,
που σου καταστρέφει τη «γραμμή της καρδιάς».
Κρατάει για μια ζωή, δε θα σ’ αφήσει να γλιτώσεις,
γιατί η αγάπη δε θα σ’ αφήσει ήσυχο.
Η αγάπη δεν έχει επιφυλάξεις, η αγάπη δεν είναι τίμια συμφωνία.
Η αγάπη δε θα βρει δικαιολογίες, χτυπά σαν κρύο ατσάλι…
 
… Η αγάπη μπορεί να παίξει με τα συναισθήματα σου,
είναι μια ανοιχτή πρόσκληση για την καρδιά σου,
η αγάπη σκοτώνει…
 

 
            Εκείνο το διάστημα αφήνουν τη δισκογραφική εταιρεία Elektra και υπογράφουν με την Capitol. Αντικρίζοντας τη μειωμένη τους δημοτικότητα στις Η.Π.Α. και τη φθίνουσα στη Βρετανία, οι Queen αρχίζουν τις τουρνέ σε ξένες αγορές, καλλιεργώντας μια μεγάλη και αφοσιωμένη βάση θαυμαστών στη Λατινική Αμερική, την Ασία και την Αφρική, ηπείρους τις οποίες τα περισσότερα γκρουπς αγνοούσαν. Το 1985 επανέρχονται στην επικαιρότητα της Μεγάλης Βρετανίας με τη συμμετοχή τους στο Live Aid, όπου καταχειροκροτούνται καθ’ όλη τη διάρκεια της εμφάνισης τους. Την επόμενη χρονιά, 1986, κυκλοφορούν το 12ο άλμπουμ τους, “A Kind Of Magic”, που έκανε πολύ καλές πωλήσεις, εμπνευσμένοι από το Live Aid. Περιείχε το μαγευτικό, ορχηστρικό “Who Wants To Live Forever”.
 

 
            "Who Wants To Live Forever" (“A Kind Of Magic”, 1986).
 
          Το τραγούδι αυτό χρησιμοποιήθηκε για να ντύσει κάποιες σκηνές της ταινίας “Highlander”. Είναι οι σκηνές, που ο Connor Mac Leod βλέπει τη γυναίκα του να γερνά και να πεθαίνει, ενώ αυτός, ως αθάνατος, μένει για πάντα νέος.
 
 

There's no time for us, there's no place for us,
what is this thing that builds our dreams, yet slips away from us.
 
Who wants to live forever, who wants to live forever…..?
There's no chance for us, it's all decided for us,
This world has only one sweet moment set aside for us.
 
Who wants to live forever,who dares to love forever,
When love must die.
 
But touch my tears with your lips, touch my world with your fingertips,
And we can have forever, and we can love forever,
Forever is our today, who wants to live forever?
Who wants to live forever, forever is our today,
Who waits forever anyway?

 
Απόδοση στα ελληνικά:
Δεν υπάρχει χρόνος για ‘μας, δεν υπάρχει τόπος για ‘μας.
Τι είναι αυτό που χτίζει τα όνειρα μας κι όμως μας ξεγλιστρά;
Ποιος θέλει να ζήσει για πάντα; Δεν υπάρχει πιθανότητα για ‘μας,
όλα προαποφασισμένα για ‘μας.
 
Ο κόσμος έχει κρατήσει μόνο μια γλυκιά στιγμή στην άκρη, για ‘μας.
Ποιος θέλει να ζήσει για πάντα; Ποιος τολμά ν’ αγαπήσει για πάντα,
όταν η αγάπη πρέπει να πεθάνει;
Μα, άγγιξε τα δάκρυα μου με τα χείλη σου,
άγγιξε τον κόσμο μου με τις άκρες των δακτύλων σου.
Και μπορούμε να έχουμε για πάντα
 και μπορούμε ν’ αγαπήσουμε για πάντα.
Το για πάντα, είναι το δικό μας σήμερα,
Και ποιος περιμένει για πάντα στο κάτω – κάτω;

 
          Εκείνη την εποχή, ο «επιδεικτικός» αρχηγός Freddie δήλωνε: «Μισώ να κάνω το ίδιο πράγμα, ξανά και ξανά! Μου αρέσει να βλέπω τι συμβαίνει τώρα στη μουσική, τον κινηματογράφο και το θέατρο και να τα ενσωματώνω όλ’ αυτά στα τραγούδια μου». Το πώς τα κατάφερε όμως (και) στη συνέχεια μέχρι το σύντομο τέλος της ζωής του, θα το δούμε στο επόμενο τελευταίο μέρος του αφιερώματος μας.
         Μέχρι τότε, να περνάτε καλά και τέλεια!

 

{fcomment}

Σου άρεσε αυτό που διάβασες; Χάρισε μας το like σου!